E-mail

Firefox opnieuw laten vragen om standaard mailclient te worden

Als u de eerste keer inlogt op KovoKs Contact wordt gevraagd om Zimbra als standaard programma te gebruiken voor e-mail links. Mocht u deze vraag om wat voor een reden weggeklikt hebben, dan kunt u deze weer tevoorschijn toveren door het volgende te doen:

Log uit bij KovoKs Contact en open uw geschiedenis venster door op Geschiedenis en dan Alle geschiedenis tonen te klikken:

Open uw geschiedenis venster

Zoek in het daarop volgende venster naar contact.kovoks.nl. Klik met de rechter muisknop op één van de gevonden items en kies voor 'Deze website vergeten'

Geschiedenis venster van Firefox

Hoe kan ik de taal van de spellingscontrole veranderen?

Er zijn twee spellingscontrole-manieren die u kunt gebruiken en aanpassen:

  1. U kunt de spellingscontrole knop aanklikken die bij het typen van een mail in de bovenbalk staat tussen Bijlage toevoegen en Handtekening, etc. Dit is de spellingscontrole van Contact zelf en de taal hangt af van de taal die ingesteld is voor het hele programma. U kunt de taal van Contact wijzigen door te gaan naar het tabblad Voorkeuren. De derde pulldown Taal staat standaard op Nederlands, u kunt deze wijzigen in de taal die u zoekt. Staat uw taal er niet bij, stuur ons dan een mailtje, dan helpen wij u verder. Let op, u kunt de taal van Contact niet wijzigen tijdens het typen van een bericht.

  2. De andere manier die u kunt gebruiken is de spellingscontrole van de browser zelf. Contact opent u in een browser, dus u kunt de 'browser eigen' functies gebruiken. Als u Firefox of Chrome gebruikt, dan zijn dat de rode kringeltjes die u onder de woorden ziet verschijnen terwijl u een email aan het typen bent. Hiervan is de taal wel eenvoudig te wijzigen, klik daarvoor met de rechtermuisknop op een rood onderkringeld woord, dan kunt uit uit het pop-up menu de taal wijzigen en eventueel een andere taal toevoegen.

Een afwezigheidsmelding instellen in Zimbra

In dit artikel leggen we uit op welke wijze je een afwezigheidsmelding kunt laten versturen aan personen die jou mailen.

Klik binnen Zimbra op het tabblad Voorkeuren en klik vervolgens op de optie Afwezig.



Aan de rechterzijde zie je de instellingen die je kunt maken voor een afwezigheidsmelding. Selecteer hier de optie Autom. antwoord verzenden. Dit zorgt ervoor dat er een boodschap wordt verzonden naar diegene die jou gemaild heeft. Bij het veld Bericht bij automatische beantwoording voer je de gewenste tekst in voor de afwezigheidsmelding.



Vervolgens dien je aan te geven voor welke periode (a) deze afwezigheidsmelding moet worden verstuurd. Allereerst vink je de optie Tijdsperiode:aan. Selecteer de gewenste startdatum bij het veld Begin en een gewenste einddatum bij het veld Eind. Wanneer de einddatum is verstreken zal er geen afwezigheidsmelding meer verstuurd worden.

Niet alleen kun je een afwezigheidsmelding laten verzenden door Zimbra, je kunt Zimbra ook je agenda laten blokkeren gedurende de opgegeven periode van afwezigheid. Wanneer personen je agenda raadplegen zijn ze meteen op de hoogte van je beschikbaarheid. Vink de optie Agenda: aan en kies vervolgens hoe je dit wil weergeven in je agenda via een keuze (b) voor de optie Afwezig of voor Bezet.



Tot slot is het mogelijk om een 'afwijkende' afwezigheidsmelding te sturen voor die afzenders die niet verbonden zijn aan jouw organisatie via de optie iedereen buiten mijn domein, of alleen aan die personen die niet in je adresboek staan via de optie iedereen buiten mijn domein behalve personen die mijn contacten zijn.


Als je alle gewenste instellingen hebt uitgevoerd klik dan op de knop Opslaan.


Mail ophalen in Zimbra van een externe provider

Soms kan het gewenst zijn om e-mail van een externe provider op te halen, naast de reguliere e-mail die u reeds ontvangt in Zimbra. Het is mogelijk om zowel via IMAP als via POP3 mail op te halen. In dit artikel lichten we toe hoe je dit doet via POP3. Doorloop de volgende stappen en zorg dat u alle gegevens van de externe mailprovider bij de hand heeft.

Indien u klant bent bij Kovoks logt u in op uw Zimbra-account via https://contact.kovoks.nl Ga naar Voorkeuren en kies aan de linkerkant voor de optie Accounts. Daar klikt u op de knop Externe account toevoegen. Vervolgens krijgt u de optie om via Externe accountinstellingen de gegevens van de externe mailprovider in te vullen.


kb mail ophalen pop3 01


Bij E-mailadres vult u het gebruikte e-mailadres in en de gewenste Accountnaam. Bij Accounttype kiest u voor de optie POP3. Dan volgt het meest belangrijke onderdeel en dat is het invullen van uw Gebruikersnaam van account, wat feitelijk de gebruikersnaam die u heeft gekregen van de externe mailprovider en het daarbij behorende Wachtwoord. Om zeker te zijn dat u het wachtwoord juist invult kunt u de optie Wachtwoord weergeven selecteren.


kb mail ophalen pop3 02


De sectie geavanceerde instellingen slaan we in dit artikel over. Mocht een versleutelde verbinding (SSL) nodig zijn dan kun je dat hier aangeven.

De laatste handeling is dat je aangeeft welke naam als 'afzender' mag worden gebruikt via het veld Van: Kies de naam die verschijnt in het veld "Van" van e-mailberichten en je kunt ook aangeven of de e-mail beantwoord mag worden via dezelfde naam of een andere naam door het veld Beantwoorden aan te vinken.

Indien je dat wenst kun je nog een handtekening (onderschrift) standaard meesturen met deze externe account. U kunt meer lezen over het instellen van een handtekening in het artikel "Handtekening maken en gebruiken".

Tot slot dient u met een paar dingen rekening te houden. Zo is het verstandig de optie Berichten op de server na het downloaden verwijderen te selecteren. Zo voorkomt u dat uw mailbox bij de externe mailprovider vol raakt en dat u geen mail meer ontvangt. Daarnaast de opmerking dat de e-mail niet automatisch wordt opgehaald. U dient de knop E-mail ophalen te drukken.

hier plaatje

Zimbra als standaard e-mailprogramma in Google Chrome

Wanneer u de webclient van Zimbra wenst te gebruiken als uw standaard mailclient binnen Google Chrome dient u een kleine handeling uit te voeren.


Handler icoontje in chrome

Wanneer u in de webclient van Zimbra bent ziet u bovenaan in de adresbalk van uw webbrowser een pictogram dat uit twee ruitjes lijkt te bestaan. Als u klikt op dit pictogram dan vraagt de webbrowser of u Zimbra wilt gebruiken om alle e-mail links te openen. Als u dit bevestigt kunt u vanaf dat moment op e-maillinks klikken en deze zullen geopend worden in Zimbra.

Tevreden met deze informatie? Deel het!

Over Zimbra Nederland

Zimbra Nederland is een product van KovoKs BV.
We bieden u maatwerkoplossingen aan tegen een betaalbare prijs. Dat doen we door een selectie standaard componenten voor u te combineren om zo tot de beste oplossing voor uw behoeften te komen. Persoonlijk contact is hierbij natuurlijk essentieel.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies of een offerte op maat.